två veckor kvar till jul

Det är den tionde december och i och med det också endast två veckor kvar till julafton. Hjälp vad fort tiden går. Redan tio dagar in i december och mitt tidsperspektiv är som bortblåst. Mitt tidsperspektiv har blivit rätt skevt med åren om jag ska vara ärlig, så att det är som bortblåst är dess värre ingen större nyhet. Jag kunde dock nästan svära på att det ännu är november om jag inte visste bättre. Kan ha att göra med vädret dock. Det där vädret lyckas alltid ha en bidragande orsak i min tidsuppfattning. Min känslor är även de väldigt beroende av vädret och dess omslag. På tal om känslor. Det är med blandade känslor jag ser fram emot dessa två veckor innan julafton. Mycket ska hinnas med, men ändå inte.

Ifjol tog jag julen med både en klackspark och en nypa salt. Jag hade noll förväntningar och absolut inga krav. Jag nöjde mig med det lilla och gladdes över att ens ha fått upp stjärnorna i fönstren och dekorerat julgranen. Även det att vi fick bakat jullimpor var bara en bonus. Livet med en bebis är verkligen som inget annat jag varit med om. Det var som att vara i en bubbla. Vad man än gjorde så var bebisen det enda som räknades. Och att man någorlunda rådde  om sig själv också. I år är det annat. Trots att jag inte har någon större press på julen eller det tillhörande julstöket så känner jag av ett sting av.. ja krav från min egen sida. Fjolårets paus kring det mesta julstök har i år gjort att jag så gärna vill ta igen det jag missat. Det i kombination med vetskapen om att jag så gärna vill skapa traditioner att föra vidare åt Alva gör att jag känner ännu större vilja att göra allt jag kan.

Så vad är det riktigt jag vill ha gjort innan den 24:e december? Jo det är bland annat: 
Baka pepparkakor
bygga och dekorera ett pepparkakshus
fota julkort och förhoppningsvis hinna dela ut några också
Dricka glögg framför brasan
Gå på julmarknader
Binda julkrans
Pyssla lite 
Köpa alla julklappar och paketera in dem fint. Julklappsrimma 
Ha uppesittarkväll
Hitta årets julgran och dekorera den
Pynta huset med julpynt
Lyssna på julmusik
Titta på minst en julkalender
Göra hemmagjort julgodis
Köpa en julskinka och tillreda den
Baka lussekatter 
Se luciakröningen på torget
Gå på en julkonsert
Känna julstämning
Tända ljus på gravarna
Läsa en julsaga för Alva
Julbastu
Hälsa på farfar

Där var en del av allt jag vill göra. Vissa saker är redan avklarade somm ex. pepparkaksbaket. Andra saker blir kanske aldrig av. Oavsett hur det sedan ser ut när julafton kommer ska jag försöka njuta av tillvaron. Julen är för fin för att stressas bort. Jag måste bara komma ihåg det själv. 






0 kommentarer