It looked a lot like Christmas

Julen varar inte riktigt ända in till påsk, men åtminstone i dagarna tre har det vankats julhelg här i hemmets lugna vrå, även om det för min del inte riktigt kännts så med tanke på att jag till stor del avverkat en del av julens vakna timmar i arbetet. Trots det kan jag väl bara konstatera att julen, med alla tillhörande faktorer, är min absoluta favorithögtid.
En kortresumé av julen kunde se ut som följande:
 
Dan före dopparedan bestod av kvällsjobb, vilket praktiskt taget betyder att hela dagen i går åt till jobbet. Timmarna innan spenderade jag med att ha sovmorgon och pynta granen, mer än så hann jag inte med innan det var dags att dra iväg. Efter avslutat skifte körde jag ut till gravgården för att tända ett ljus på mormors grav innan jag bilade tillbaka in till stan och deltog halvt i en påbörjad uppesittarkväll.
 
 
Julaftonsmorgonen började på bästa vis. Maten förbereddes och tillreddes inför jullunchen och själv drog jag på mig en hastigt påtänkt outfit, dvs något annat än mjukisbyxor och collegetröja. Gästerna droppade in och maten serverades. Mätt kan jag minst sagt säga var tillståndet som kantade hela dagen, från morgon till kväll. Lunchen utbyttes till pidrospel, julkaffe och Kalle Ankas jul innan M kom och vi drog ut på en promenad tillsammans med hundarna längs den glashala Vexalavägen medan de andra spelade corona. Efteråt vankades det julklappsutdelning innan ännu ett antal gäster droppade in för att äta tomtegröt och samtala om livet. Slutligen påbörjades det traditionsenliga sällskapspelsspelandet igång tills klockan kändes som mer än den egentligen var.
Tror nog inte det var någon av oss som hade problem med att somna den kvällen.
 
 
 
När juldagsmorgon glimmar jag vill till stallet.. jobbet gå, inte det roligaste när alla andra i världen tycktes sova. Jobbdagen gick och efteråt körde vi hela familjen iväg till min kusin för att inspektera deras hus och överräcka en present/julklapp. Det roliga var att även min faster och en annan kusin, tillsammans med sin flickvän, kom gåendes längs vägen och vinkades in. Det blev med andra ord en liten kusinträff på samma gång, vilket inte händer allt för ofta. Roligt var det i alla fall. Kvällen fortsatte sedan hos min faster med mat, ännu en till kusin att träffa och lite jengaspel innan vi måst tacka för oss och köra tillbaka till Nykarleby där det vankades juldagsfirande/spelkväll hos min syster. 
 
Annandag jul blev inte speciellt händelserik. Det enda som orkades med var en lång sovmorgon innan kvällsjobb och sedan filmkväll och chill när jag väl kom mig hem igen. 
 
 
 
0 kommentarer