det här önskar jag mig i julklapp

I år har jag och Mikael fattat beslutet att inte köpa julklappar åt varandra. Ett bra beslut tycker jag i och med att det med tiden blir allt svårare att hitta den där nästan-perfekta julklappen. Istället ska vi unna oss en kväll tillsammans med god mat på restaurang. Helst på tu man hand förstås. Hur detta ska gå till i praktiken och framförallt när är inte bestämt ännu. Vi vet bara att detta är vår gemensamma julklapp. Detta är vad vi önskar oss av varandra. En date night så att säga.


Men jag önskar mig även en annan sak, utöver date night:en. Det är egentligen ingen sak. Och det kostar inte speciellt mycket, i alla fall inte om man räknar det i pengar. Det jag önskar mig handlar mer om tid. Egentid. Jag önskar mig alltså mer egentid och en alva-pappakväll i veckan. 
Livet med småbarn är väldigt krävande. Det kan man inte sopa under mattan. Det är fruktansvärt härligt också, men krävande. Jag har hittills i mitt mammaliv inte tagit mig friheten till en kvälls egentid i veckan, knappt någon egentid alls och det har en blivit en väldigt stor påverkan på vardagen har jag märkt. Min brist på att ge mig av hemifrån själv (förutom skola) har lett till att jag inte ens får gå på toaletten ifred utan att Alva känner att hon måste vara med. Stänger jag dörren och hon inte är med så står hon garanterat utanför och gråter hysteriskt. Varken roligt för mig eller Mikael. Inget han gör verkar duga i den situationen när jag är hemma, men ändå borta i ett annat rum, enligt Alva. Så för att Alva ska lära sig att pappa också kan allt som mamma kan (läs: nästan allt) och för att jag ska lära mig att släppa på mamma-kontrollen så önskar jag mig mer egentid i form av en alva-pappakväll i veckan. En timme eller två, det är allt som krävs. Det skulle vi alla må bra av tror jag.

Något  materiellt önskar jag mig inte. Jag har allt jag behöver. Visst finns det saker jag skulle vilja ha, vissa mer onödiga men andra inte, men jag överlever och lever bra även utan dessa saker. Det är det fina med vuxenlivet. Man värdesätter det man har mycket mer. 



0 kommentarer