varför tänker man så mycket när natten smyger sig på?

Nu när det har blivit augusti börjar det kännas som om sommaren snart är slut och att jag måste ta tillvara på alla små små stunder och saker som är förknippade med just sommar. Varför vet jag inte riktigt. Kanske är det lite som när björnar ska gå i ide. Först äter de massor och samlar de på sig ett extra värdefullt fettlager för att sedan kunna sova och vila upp sig under vintern. Är det inte lite liknande beteende hos oss människor också?Under sommaren och början av hösten (sensommaren) lever vi fullt ut, leker, simmar och har en massa på gång hela tiden. Vartefter det sedan blir kallare, mörkare och ruggigare är det som om vi förbereder oss på att gå i ide. Vi kanske inte äter upp oss så som björnarna gör, men vi samlar liksom på oss värdefulla stunder som vi sedan minns tillbaka till under vintern. För hur ofta har man inte sett bilder av strålande solsken, en fin sandstrand och blått hav på t.ex. Instagram mitt i den mörka kalla vintern? Bilder där personen längtar tillbaka till den sommar som varit. Minnen likt det fettlager björnen använder sig av för att hålla kroppen varm och fungerande, något som håller en vid liv i det kalla vintermörkret.


Bilden ovan är precis en sådan bild jag kommer lagra i mitt vinteride och ta fram när jag behöver den. För mig är sommaren mycket mer än bilden ovan, men den är i alla fall en bra start som lär hålla mig flytande i vintermörkret. 
0 kommentarer