365

varning för långt inlägg!
 
Det slog mig häromdagen hur mycket som faktiskt har hänt de senaste trehundrasextiofem dagarna, en följd av att julen konstaterades vara framför dörren om bara två månader. Ett år känns för mig som en evighet i teorin, men i praktiken springer dagarna iväg med hejdundrande fart. Vissa dagar är mer innehållsrika och oförutsägbara medan andra är gråa och trista, egenskapen som ger livet lite struktur.
 
Mina tre-sex-fem sedan oktober tvåtusensexton har lindrigt sagt omkullkastat och vänt på hela mitt liv, både i positiv och negativ bemärkelse, samtidigt som det också innehållit en hel drös med vardagligheter. Vi tar det från början, i punktform.
 
Oktober -16
- befann mig bosatt hemhemma i typ första halvan av månaden när skolschemat stavades praktik, hemsjukvård dessutom
- var sådär taskigt nere flertalet dagar på grund av okänd orsak, dålig träningsmotivation bidrog till stor del.
- hundpromenader och höstmys blev det dock gott om, att vara två under hösten har sina fördelar. (Har sina fördelar även andra årstider)
- studiestaden kändes långt borta. De dagar jag spenderade i staden var väldigt få i antalet och staden blev på det viset allt mindre 'hemma' än tidigare.
- vännen var på utbyte i Trondheim, Norge. Jag bokade flygbiljett dit i ett par dagar. 
 
 
 November
- det bar av till Norge. Välspenderade dagar och jag vill åka dit igen. 
- jag sitzade för första gången i höst. Så olikt mitt föregående studieår. 
- inga föreläsningar i skolan, om sådana fanns var de endast få i antalet och väldigt utspridda. Jag fick förordnande och började jobba istället.
- gick på bloggala med Josefin
- jag bakade bröd (händer inte särskilt ofta) och pepparkakor samt diy:ade ihop ett växtarrangemang lagom till lillajul. Fick antagligen en släng av för tidig julkänsla. (tjuvkikade på min instagram)
 
 
December
- åkte båt över till Umeå på självständighetsdagen. Lika bra att fly landet för att shoppa när i princip allt är stängt inom de finska gränserna.
- klättrade bland träden i Vasklot, badade bastu, åt pizza och hade konstituerande möte vid tropiclandia. Noviums styrelsebyte it was. 
- drack glögg och åt choklad samt pepparkakor i vasa med Jenny och Erica innan det var dags att ta jullov.
- snön singlade ner och åtminstone hundarna var nöjda och glada, jag också för den delen men det kom att ändra sig lagom till månads- och årsskiftet.
- julstökade och klurade på julklappar. Ovanligt juligt från min sida. 
- firade, det vi inte visste då, sista julen tillsammans med morfar. Känner ännu idag ett uns av grämelse när jag missade hans coronamatch tack vare en halkig hundpromenad. Det sades att han blev som ung igen. 
- jobbade fortfarande och förfärades över vägunderhållet. Klarade mig dock helskinnad till och från byn..
-..tills nyårsafton när bilen fick sladd i de djupa spåren, for ut på mötande körbana, parerades tillbaka till den egna körbanan men slog i spårkanterna, svängde runt i hundraåttio grader, slog i spårkanterna igen samt fortsatte färden ner i diket och välte på tak. Aldrig tidigare har jag suttit i en omkullvält bil, vill aldrig göra det igen heller. Fick hjälp att få krossat fönsterrutorna så vi kunde ta oss ut, vet inte vad vi skulle ha gjort annars. Ja, jag var inte ensam. Tre stycken personer samt flera kassar med mat och dryck inför nyårsfirandet befann sig i bilen, jag körde. Allt förutom fem ägg, en kartong och bilen klararde sig oskadda. Bästa nyårspresenten man kunde få i den situationen, att alla personer var okej. Till och med skumvinsflaskan hade klarat sig. Fick ändå åka ambulans till Jakobstad för kontroll efter polisens blåstest och genomgång av händelseförloppet. 
- firade nyår på ett sätt jag aldrig gjort tidigare. Firade inte själva skiftet, mer att vi allihopa fick vara samlade. 
 
 
Januari
- blev sjukskriven från jobbet ett par dagar för säkerhets skull, ifall att något skulle ha uppstått som följd av olyckan och efter att chocken lagt sig. Lika bra det, jag skulle aldrig ha vågat köra vägen dit just då.
- åkte till skroten för att se hur bilen (mammas) såg ut samt för att plocka bort alla personliga saker. Jag tvingades ta bilen in till Nykarleby när mina föräldrar åkt i förväg. Skulle ha kunnat kasta in handduken när vi kom till munsalavägen. Satt som fastklistrad vid ratten, spänd i varje liten muskel. Värst var det att ta sig hem och möta den där förödande kurvan igen. Bilen i sin tur såg inte så risig ut som jag till en början trott, dock inget att rusta upp. Yle kom samtidigt och intervjuade oss, vi var ju trots allt inte de enda som hade hamnat i diket längs den vägen under de senaste dagarna. Vägunderhållet var mycket på tapeten under denna tid.
- bilade iväg till Vasa med mamma för att hämta hem nya bilen. Att klara sig på landet utan bil är otänkbart. Inte heller det var särskilt roligt. Från och med olyckan hatar jag att köra bil på vintervägar!
- påbörjade arbetet med Noviums styrelse.
- mensen var sen så jag tog ett graviditetstest. Jag plussade. Wow
- bokade resa till sommaren.
- tänkte väldigt mycket på graviditeten. Vad, var, när och hur. Många tankar snurrade men jag/vi visste vad vi ville göra.
- slutade dricka kaffe. Kunde bara inte få det nersvalt.
 
 
Februari
- mådde sådär irriterande illa, inte jätteilla men inte heller som vanligt. Var lite som att vakna upp varje dag efter en utekväll. Med halsbränna dessutom.
- energin tog slut. Trött är en underdrift, jag var jättetrött. Kunde ha sovit dygnet runt.
- gick på årsfest, nykter när jag påstods ha 'vit period'. Gick bra det med.
- planerade noviums IX årsfest för fulla muggar.
 
 
Mars
- första ultraljudet och jag var så nervös. Tänkte katastroftankar om ett dött foster. Visade sig att jag inte behövde oroa mig, krabaten var fullt levande.
- nu började vi berätta om graviditeten. Hade nästan hållit det hemligt innan dess, endast tre personer visste förutom vi två. 
- åter en praktikperiod. Jag var inte alls taggad och tröttheten hjälpte ju inte direkt heller till att göra saker mer engagerande. Studiebesöken var överlägset bäst. 
- bilade ner till ekenäs och ställde i ordning för Novium IX. Årsfestade ännu en gång, nyktert även denna. Tyckte vi gjort ett bra jobb även om en påstod annat. 
- såg hur morfar förändrades helt på bara ett par dagar. Hade på känn att detta inte kommer sluta väl, det gjorde det inte heller. Att på två veckor gå från att klara sig själv till att inte finnas mer i livet var otroligt tufft att bevittna. Som en tröst behövde han inte ligga på sjukhus länge, inte lida heller. Han fick det bra. Fick återförenas med mormor ❤️
- barnvagn skaffades. Visste direkt att this is the one så varför vänta? 
- struntade i allt som innehöll ordet pampas, jag var inte i form för den typen av tillställning. Saknade det inte heller, visste att jag ändå inte skulle orkat. Vännerna saknade jag dock.
 
April
- gick på husvisning och började drömma om eget hus.
- hittade huset med stort h
- blev många bankärenden denna månad
 
Maj
- andra ultraljudet. Ännu inget att anmärka. Sades vara en flicka, inte hundraprocentigt säkert men rätt så.
- vi köpte hus och drömmen blev sann. Överlåtelsen skedde i mitten av månaden. Flyttkartongerna fylldes och jag tog farväl av studielägenheten.
- stughelg i Kristinestad
- Gustav flyttade in hos oss. En hårig parvel med stor personlighet. 
- examensarbetet färdigställdes, skickades in för granskning, presenterades och kunde checkas av från listan. 
 
Juni
- började sommarjobba. Gjorde inte mycket annat förutom det samt att äta och sova.
- åkte till Berlin tillsammans med mamma och syster. Märkbar temposkillnad mellan att vara gravid i vecka 29-30 och att inte vara det. Mamma sade sig i alla fall vara nöjd över att jag inte höll min vanliga takt.
- grillade många kvällar i äkta sommarstil.
 
Juli
- började märka av graviditeten allt mer. Ryggen sade ifrån och jag blev sjukskriven från jobbet en vecka. 
- åkte fram och tillbaka till jakobstad under en veckas tid. Jakobsdagar var i full gång och jag försökte hålla mig aktiverad så bra som det nu går när man är rätt så gravid.
- förordnandet tog slut i slutet av månaden. Tror inte kroppen skulle ha pallat mer. 
 
Augusti
- blev totalt överraskad med en babyshower. Didn't see that coming.
- blev officiellt mammaledig
- vaggade runt på juthbackamarknaden. Fyndande till bebis.
- beslutade mig för att inte avsluta teoristudierna. Ansåg mig inte vara kapabel till att stiga upp klockan 6 på morgon för att åka till vasa, komma hem vid 6 på kvällen samt orka plugga. Dessutom skulle det inte ha gått ihop med allt tätare rådgivningsbesök och föräldraförberedelsekursen.
 
September
- jag blev ett år äldre. Första gången som morfars gratulationer uteblev. Saknaden var stor.
- månaden för bf. Tre dagar efter beräknat kom hon ❤️ 19092017.
 
Och efter Alvas födelse har allt förändrats. Minns knappt hur det var innan. Samtidigt är det som om hon alltid har varit med mig, vilket hon också nästan har. Från januari har hon ju trots allt varit en del av mig och min vardag. Nu är oktober snart slut och en ny månad står för dörren. Alva blir 6 veckor gammal och jag är lyckligare än någonsin. 
 
 
 
 
 
 
 
1 kommentar
lillemmish - MODE

Ha en underbar måndag

tävling i min blogg
kram