En nygammal hobby

Förr i tiden (låter som om jag är väldigt gammal nu), innan jag sadlade om och började träna allt mer, var fotografering en av mina största fritidssysselsättningar. Jag kunde surfa runt på olika webbplatser flera gånger i veckan för att hitta inspiration till kommande fotograferingar. Man kan nästan säga att var och varannan dag utökades bildförrådet med endera ett spontant eller arrangerat foto. Till en början var det mest blommor, natur och djur som agerade motiv. Men vart efter jag uppgraderat min utrustning samt ville ta mig an nya utmaningar blev motiven utbytta till personporträtt. 
 
När träningen kom in i vardagen allt mer blev tiden till fotograferingen allt mindre. Det gick till och med så långt att kameran helt och hållet glömdes bort och förblev orörd. I flera år låg kameran i sin väska och bara samlade damm. Intresset för fotografering har dock aldrig sinat trots att kameran inte funnits med i bagaget. Mobilkameran har i sin enkelhet använts rätt så flitigt, om än mer spontant än arrangerat. Lättjan har besegrat flertalet gånger, speciellt under resor när kameran känts för tung att bära. Kvaliteten på bilderna har förstås inte varit den samma, men ändå tillräcklig för att fylla syftet som bildminne. Det är egentligen först nu som intresset för kameran har smugit sig fram igen. Kanske beror det på att jag nu har en allt mer inrutad vardag. Eller så beror det helt enkelt på att jag nu har ett motiv som i mina ögon är perfekt att stå modell. 
Mobilbild trots prat om kamera? Ja så går det när datorn står och dammar nästan lika mycket som kameran gjort...
0 kommentarer