Testpatrullen

 
För inte så länge sedan gav Buzzador mig möjligheten att prova på ett par glutenfria produkter från märket Schär. Dessa produkter involverade tre olika sorters bröd och två olika sorters kakor, kex som vi skulle kalla det här hemma. Produkterna jag fick testa var: classic (ett ljust surdegsbröd), flerkorn (också det med surdeg som bas) samt vital (ett mörkt surdegsbröd) plus kexssorterna custard creames och biscotti con cioccolato
 
Jag som aldrig tidigare egentligen kommit i kontakt med glutenfria brödprodukter, speciellt inte mjukt bröd, tyckte ju att detta var aningen spännande. Jag menar, det kan ju smaka något fruktansvärt. (Det gjorde det ju dock inte. Fantasin skenade åter iväg innan jag ens testat produkterna, någon annan som känner igen sig på den punkten?)
Brödet med den mörka surdegsbasen blev min favorit, det hade en fröig konsistens och det är något som verkligen tilltalar mig. Jag liksom gillar hela konceptet. Smaken skiljer sig nog en aning från vanliga produkter av inhemska sädesslag, men produkterna i sig är inte äckliga. Även mina föräldrar och syskon ansåg att produkterna var godare än de väntat sig, vilket är ett gott betyg för att komma från dem. Jag skulle med andra ord rekommendera dessa produkter, både till dig som vill dra ner på gluten i din kosthållning och till dig som faktiskt lider av besvär orsakat av gluten. Från min egen sida skulle jag inte byta ut vanliga brödprodukter mot glutenfria, även om det högst antagligen hade gjort gott åt kroppen, men den dagen jag är i behov av att göra någor glutenfritt, exempelvis en smörgåstårta, vet jag i dagsläget till vilka produkter jag skulle vända mig.
 
 
0 kommentarer