en bra start på dagen

 
 
 
När kylskåpet ekar tomt efter ett par veckors vistelse hemhemma på landet är det med nöd och näppe man får ihopsamlat ingredienser till en någorlunda frukost. Jag hade faktiskt lite tur när det kommer till den kritan häromdagen när jag äntligen kommit mig hem till Vasa igen. Lite havrekli i skafferiet, vatten i kran, en nypa salt och ett par minuters väme var allt som behövdes för att få ihop en hederlig gröttallrik. Helt tråkig blev den inte heller av att jag hade både kanel, solros- och linfrön samt hallonsylt i förvar. Kaffet satte dock pricken över i:et. Jag är nuförtiden ingen utan mitt morgonkaffe (hade någon sagt det åt mig för ett par månader sedan så skulle jag ha skrattat högt) 
 
På tal om detta så har jag märkt att jag verkligen är en frukostmänniska. Att börja dagen med en god frukost gör verkligen susen för både kropp och knopp. Visst har jag dagar när även jag anser att frukosten mer är en plåga än en njutning, men i det stora hela så förespråkar jag frukost varmt. Om jag kunna så skulle jag ibland kunna äta frukost till både lunch och middag, beroende på vad som serveras förstås. 
Det jag är dålig på är dock att variera min frukost, något jag hört man borde göra oftare. Jag äter allt som oftast samma typ av frukost dag ut och dag in i flera månaders tid innan jag ens tänker en tanke på att ens försöka variera mig. Rekommendationen är väl att ha åtminstone tre olika frukosttyper att variera mellan per vecka(?) För tillfället är det naturell kvarg med en solros-linfröblandning samt hallonsoppa som gäller för mig. Innan det var jag en sucker för havregrynsgröt. Mackor/smörgåsar äter jag enbart när jag är hemhemma, det är nämligen något jag försöker vara aningen sparsam med när jag är här i Vasa. Magen mår bäst så.
 
Min nya utmaning till mig själv är alltså att försöka variera mera. Både när det kommer till frukost, men även vid övriga måltider. Att ta och prova tillreda ett nytt recept per vecka vore ju inte så svårt, man kan ju typ kalla det Recepttestar-torsdag. Ja, Recepttestar-torsdag får det bli!
 
 
 
 
0 kommentarer