dagen efter fastlagsonsdagen

Nyttiga fastlagsbullar? Ja tack!
 
Sara publicerade igår ett recept på nyttiga fastlagsbullar, lågklhydrats sådana. Jag som nu faktiskt håller på och försöker lämna bort allt vad vitt socker och vetemjöl heter, även de mesta kolhydraterna också, var ju inte sen med att försöka mig på den varianten. Den enda skillnaden är att jag gjorde dem idag istället och tog mig friheten till att ändra om lite i receptet. Nedan är receptet på de bullar jag gjorde. 
4 ägg
4½ msk steviasötning
ca 30-40g smör
1 dl mjölk, jag använde mig av helmjölk dvs den med 3,5% fett
2 msk kokosmjöl
2 dl mandelmjöl
2½ msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1½ tsk kardemumma
 
- Ugn 175 grader
- smält smöret och låt svalna
- vispa ägg och sötning poröst
- blanda i smöret, mjölken och de torra ingredienserna
- forma runda bullar i önskad storlek. Detta recept räckte till 6 st bullar för mig. Ett tips är att fukta handflatorna så att smeten inte kladdar fast så mycket
- grädda i ca 20 minuter
- låt bullarna svalna helt innan du sätter i fyllningen
 
Till fyllning använde jag mig av ett par frysta hallon som jag placerade i ett urgröpt hål i bullen så länge den ännu var lite varm/ljummen. Sedan är det bara att vispa grädde och fylla den avsvalnade bullen med den. Ät och njut!
 
kommentar: jag var kanke lite skeptisk till om detta faktiskt skulle vara gott. (allt nyttigt är ju inte gott som ni säkert vet). Klart att det inte smakar som äkta varan, den med både vetemjöl och socker, men denna var faktikt en riktig överraskning i smak. Ett riktigt bra substitut och den stillade min fastlagsbullecraving. Praktiskt!
 
 
 
0 kommentarer