Dagsresa till Umeå

På självaste självständighetsdagen var jag så opatriotisk att jag och mitt bihang, fast det snarare var jag som var medkarl, tog vasabåten över potten till grannlandet i väst. På agendan stog det "dagsresa till Umeå med Ingves & Svanbäck". 
 
 
Tidig avfärd och sen hemkomst var det som väntade. Inte mig emot, det klarar jag. Att sitta på båten i fyra timmar både tur och retur, det var det värre med. Om det finns något jag ogillar i hög grad så är det att sitta stilla på en stol utan något att se eller göra. Rastlösheten kryper fortare än kvickt upp i hela kroppen, från fötterna till knoppen. Inte ens kortspel eller telefonsurfande var speciellt intressant.
 
Vistelsen i Umeå var det då ett helt annat tempo på. Det kändes som om man fick stressa fram genom varje butik för att hinna till alla ställen som prickats ut på kartan. Sådana gånger, när man åker med en färdigt planerad resa som dessutom sker under tidspress, ska man egentligen inte ta ut något i förskott utan ta det mer spontant, speciellt vad gäller affärer och ställen dit man skulle vilja åka. Det lärde jag mig denna självständighetsdag. Tur att bussbolaget vi åkte med var flexibla, det underlättade vistelsen betydligt. 
 
Tänker jag åka fler gånger till Umeå? Jodå, men då på en egenplanerad resa med övernattning.
 
 
0 kommentarer